تاثیرات مصرف زیره برای بدن

مصرف خوراکی عصاره سیاهدانه به مدت 2 ماه باعث کاهش پراکسیداسیون لیپیدی و افزایش سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی شد و همچنین از آسیب کبدی ناشی از پراکسیداسیون لیپیدی در خرگوش های دیابتی جلوگیری کرد.

تجویز خوراکی روزانه عصاره اتانولی دانه های N. sativa (300 میلی گرم بر کیلوگرم) به موش های دیابتی STZ به مدت 30 روز باعث کاهش سطح گلوکز خون، لیپیدها، انسولین پلاسما و بهبود سطوح تغییر یافته محصولات پراکسیداسیون لیپیدی و آنزیم های آنتی اکسیدانی در خون شد.

قیمت زیره خشک نشان می دهد که علاوه بر فعالیت ضد دیابتی، دانه N. sativa می تواند عوارض دیابت را از طریق اثرات آنتی اکسیدانی کنترل کند.

درمان با روغن N. sativa (0.2 میلی‌لیتر/کیلوگرم، داخل صفاقی) به مدت 30 روز، افزایش گلوکز سرم را کاهش داد و انسولین سرم کاهش یافته را با بازسازی یا تکثیر نسبی سلول‌های β پانکراس در موش‌های دیابتی STZ بازیابی کرد.

اثرات محافظتی احتمالی N. sativa (2/0 میلی‌لیتر/کیلوگرم، داخل صفاقی) در برابر آسیب سلول‌های بتا ناشی از دیابت STZ در موش‌های صحرایی با کاهش مشاهده‌شده در پراکسیداسیون لیپیدی و اکسید نیتریک سرم و افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی در موش صحرایی مشهود است.

پانکراس افزایش رنگ‌آمیزی برای انسولین و حفظ تعداد سلول‌های β در موش‌های دیابتی تحت درمان با N. sativa مشهود بود.

این نشان می دهد که درمان N. sativa با کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ یکپارچگی سلول های β پانکراس، اثر محافظتی بر دیابت دارد.

تجویز روغن سیاهدانه (روزانه) به موش های دیابتی ناشی از STZ که در رژیم غذایی پرچرب نگهداری می شدند به طور قابل توجهی بیان ژن گیرنده انسولین را القا کرد.

روغن سیاهدانه بیان IGF-1 و phosphoinositide-3 کیناز را افزایش داد، در حالی که بیان ADAM-17 کاهش یافت.

همچنین، روغن N. sativa به طور قابل توجهی سطح گلوکز خون، پروفایل لیپیدی فردی، نشانگرهای استرس اکسیداتیو، نسبت انسولین سرم یا گیرنده انسولین و TNF-α را کاهش داد، قیمت زیره سیاه اسیاب که تأیید می کند که روغن N. sativa دارای فعالیت ضد دیابت است.

بنابراین، درمان روزانه روغن N. sativa سیگنال‌دهی ناشی از انسولین را بهبود می‌بخشد.

هایپرگلیسمی یک عامل خطر مهم برای ایجاد و پیشرفت عوارض ماکرو عروقی و میکروواسکولار است که در دیابت رخ می دهد.

بیان نشانگرهای آپوپتوز در لایه آئورت داخلی موش های دیابتی و اثرات روغن دانه N. sativa بر بیان این نشانگرها بررسی شده است.

این قابل درک است که روغن دانه N. sativa در برابر دیابت موثر است و شایسته استراتژی های درمانی بیشتر برای جلوگیری از آپوپتوز در ساختارهای عروقی است.

  • منابع
  1. Cumin (Cuminum cyminum) and black cumin (Nigella sativa) seeds: traditional uses, chemical constituents, and nutraceutical effects
  • تبلیغات
  1. زعفران سرگل چیست؟ + قیمت خرید زعفران سرگل
  2. خرید بادام زمینی تازه + قیمت عالی با کیفیت تضمینی
  3. خرید رنگ مو فانتزی + قیمت عالی با کیفیت تضمینی
  4. خرید جدیدترین انواع انجیر خشک سفید