فرش 12 متری قیطران باعث خفه گی یک کودک شد

های گیاهی با رنگ های آنیلین جایگزین شد. فرش 12 متری قیطران  بهترین محصول و برند در ایران است و جز کارهای باستانی ایرانیان به حساب می آید.

«بهترین محصول کشور فرش پیروت است که حدود ده شیلینگ در هر متر مربع ارزش دارد. طرح‌ها بسیار زیبا هستند و قالی‌ها، بدون اینکه به سنگینی فرش ایرانی باشند، یا در تار و پود کارامانی نازک و نازک باشند.

ساخت این قالی‌ها تقریباً به‌طور کامل به پیروت محدود می‌شود. از نشانه ترکی قدیمی به‌عنوان «شارکوی» نام تجاری سنتی فرش‌ها به‌عنوان «شارکوی گلیم» نشأت می‌گیرد.

شارکوی که هیچ سنت ثابتی در قالی‌سازی نداشت، اغلب به غلط منشأ آن را ترکیه می‌دانند.همچنین در صنعت فرش‌فروشی، شارکوی عمدتاً به‌عنوان منشأ شرقی یا ترکی شناخته می‌شود تا راحت‌تر آنها را به مشتریان ناآشنا بفروشند زیرا آنها فرش را با آن ترجیح می‌دهند.

در واقع، شارکوی ها از قرن هفدهم در منطقه بالکان غربی یا کوه های استارا پلانینا در شهرهای پیروت، برکوویزا، لوم، چیپروتسی و سامو تأسیس شده اند. کاو بعداً آنها نیز در Knjaževac و Caribrod تولید شدند.

فرش چیپروتسی (Чипровци килим) نوعی فرش دستباف با دو ضلع کاملاً یکسان است که بخشی از میراث ملی بلغارستان، سنت ها، هنرها و صنایع دستی است.

فرش

نام آن از شهر Chiprovtsi گرفته شده است که در آن تولید آنها در قرن هفدهم آغاز شد. صنعت فرش بافی نقش کلیدی در احیای چیپروتسی در دهه 1720 پس از ویرانی قیام نافرجام چیپروتسی در سال 1688 علیه حکومت عثمانی ایفا کرد.

مسافر غربی، آمی بوئه، که در سال‌های 1836-1838 از چیپروتسی بازدید کرد، گزارش داد که “عمدتاً دختران جوان، در پناهگاه‌ها یا در راهروها، به قالی‌بافی می‌پردازند. آنها فقط پنج فرانک در ماه درآمد دارند و پیش از این نیز پرداختی کمتر بود”.

در سال 1868، تولید سالانه فرش در چیپروتسی از 14000 متر مربع فراتر رفت. در سال 1920، مردم محلی انجمن تعاونی قالیبافی کار دستی را تأسیس کردند که اولین در نوع خود در کشور بود. صنعت فرش (گلیم) همچنان در این شهر غالب است. فرش‌ها بر اساس طرح‌های سنتی ساخته شده‌اند، اما در سال‌های اخیر تصمیم‌گیری در مورد نقش و نگار فرشی که سفارش داده‌اند به عهده مشتریان است.

تولید یک فرش 3 در 4 متر (9.8 در 13.1 فوت) حدود 50 روز طول می کشد. در درجه اول زنان به قالی بافی می پردازند. کار کاملاً دستی است و تمام مواد استفاده شده طبیعی هستند.

ماده اولیه پشم است که با استفاده از رنگ های گیاهی یا معدنی رنگ می شود. فرش های محلی در نمایشگاه های لندن، پاریس، لیژ و بروکسل مورد توجه قرار گرفته اند.

با این حال، در دهه های اخیر، صنعت فرش چیپروتسی به دلیل از دست دادن بازارهای خارجی محکم خود رو به افول بوده است. در نتیجه شهر و شهرداری دچار بحران جمعیتی شده است.